неділя, 28 січня 2018 р.


          

              
Взаємодія педагогів і батьків з метою розвитку творчих здібностей молодших школярів.





                                                                                                                                       Дитинство – це період ,коли творчість - природний спосіб життя. Від результатів художньої,наукової,технічної творчості людей залежить прогрес людства,нашої держави.     
«Замість того , щоб цілий вік нарікати на темряву , краще засвіти бодай одну свічку – й на світі стане менше темряви», писав Конфуцій. Без творчості неможливий прогрес людської діяльності. Тому чим  раніше починати розвивати здібності і таланти , тим більше шансів , що вони оптимально розкриються. Основною метою сучасного розвитку освіти – є створення максимально сприятливих умов для розвитку та саморозвитку особистості учня , виявлення й активного використання його індивідуальних особливостей у навчальній діяльності.
            Коли маленька людина , пізнаючи складний і незрозумілий світ дорослих ,прагне самоутвердитись у ньому, вона намагається одразу виявити себе як особистість. Де ж , як не у творчості , це зробити ?!. Саме цей шлях для дитини найпривабливіший і найдоступніший. Тому  обдаровану особистість слід як найшвидше виявити і цілеспрямовано вплинути на розвиток її творчих задатків , даних їй природою, щоб розвинути до належного рівня творчі здібності. Розвиток уваги,уяви,образного мислення, вміння швидко знайти оптимальне рішення систематизувати та аналізувати будь-яку інформацію і творчо мислити;розвивати кмітливість та спостережливість; володіти ерудитною та просторовою уявою і бути ерудованим – це ті складові  майбутнього інтелекту , які формують поняття таланту,обдарованості ,інтелектуального розвитку . З обдарованою дитиною  слід шукати талановиту турботу батьків щодо розвитку здібностей дитини. Активна й творча партнерська співпраця батьків і вчителів веде до розвитку здібностей та обдаровань школярів.
Школа – це середовище ,де дитина розвивається духовно і фізично , формується його внутрішній світ , знайомиться з шедеврами мистецтва. А помічниками дітей стають їхні батьки.
           На мою думку предмети естетичного циклу великою мірою впливають на розвиток творчих здібностей дітей. Саме уроки образотворчого мистецтва та трудового навчання перш за все формують творчість думки, розвивають її емоційно-чуттєву сферу ,нестандартне мислення ,вміння бачити прекрасне у навколишньому ,її естетичне ставлення до життя.
         І тут дуже важливою є підтримка батьків. Відрадно , що більшість батьків з розумінням і почуттям відповідальності ставляться до моїх прохань щодо підготовки необхідними для проведення уроку інструментів та матеріалів.
 Натомість ми з учнями часто даруємо сувеніри ,листівки,іграшки найріднішим людям у родині.
        Потім обов’язково в ході бесіди з учнями ділимося емоціями та почуттями,переживаннями.
Наприклад: - Марійко ,кому ти подарувала свій подарунок? – Якою була реакція мами? – Вона мене поцілувала.
-         А чому речі виготовлені своїми руками так дорого цінуються?
-         Бо ми вкладаємо  в них свою любов ,натхнення,гарний настрій,працю?
Такі хвилинки спілкування мають дуже важливе виховне значення дитини.
         На кожному уроці намагаюсь створити доброзичливу атмосферу .
Роблю доброзичливу оцінку учнівських робіт,заохочую оригінальні висловлювання,коли бачу що діти стомлюються, проводимо римовані фізкультхвилинки ,римовані правила безпеки праці.
Практикую під час виконання учнями самостійної роботи – слухання музики.
          Часто виконуємо колективні,групові роботи ,що дає можливість обдарованим учням аналізувати і пояснити особливості  виконання завдання всьому класу і надавати допомогу слабливим і сором’язливим учням.
             Переконана ,що ефективною формою організації творчої діяльності на уроці є гра.
         Наприклад проводимо гру «Художник». Показую дітям репродукцію картини,частина якої закрита. Діти мають уявити що зображено на закритій частині картини. Учні фантазують і розповідають про уявлені образи. Після цього відкриваю всю картину. Проводиться порівняльний аналіз картини художника та уявлених образів.
   Гра «Фантастична істота»
Діти придумують і малюють фантастичну істоту,яку ніхто ніколи не бачив. Своєму герою дають ім’я,описують його звички. Після цього учні розповідають про свою фантастичну істоту .   Дітям дуже подобається коли на кожному уроці вони виступають в інших ролях. Наприклад: сьогодні ви народні майстри ,пізніше скульптори,архітектори,художники. Такий прийом стимулює дітей до пізнавальної діяльності,почуття відповідальності.
         На уроках трудового навчання намагаюсь спонукати дітей до самостійності ,винахідливості, творчості. Головне – не заважати дитині у її самовираженні ,а дозволити виразити  свої творчі здібності.
         Часто використовую прийом вільного вибору. Цінність цього прийому в тому ,що дитина приймає навчальне завдання ,як самостійно обране.
          Наприклад:
1.       Пропоную учням прочитати перелік завдань. На вибір виконай одне із запропонованих.
2.       Або під час екскурсії одні діти можуть збирати листя для виготовлення виробів з природніх матеріалів,інші – жолуді,реп’яхи,каштани.
3.       Чи вибір свого завдання.
Демонструю три зразки одного і того ж самого виробу. Різних рівнів складності. Учень вибирає своє завдання: легке,складне чи найскладніше.
4.       Щоб стимулювати творчу активність обдарованих дітей часто даю доручення самостійно дібрати завдання до наступного уроку.
 Як підсумок на кожному уроці під час спілкування з учнями робимо висновок про значення того чи іншого виробу, його застосування і використання в житті.
                Як результат своєї роботи проводимо тематичні виставки дитячих малюнків,виставки учнівських робіт. Обов’язково запрошуємо в гості батьків. Проводимо різні акції ,щоб залучити до співпраці і дітей і дорослих. У січні проводили акцію «Допоможи пернатим друзям!»Де діти разом з батьками виготовили і розвісили годівнички на пришкільній території.
    На початку квітня брали участь у районній виставці-конкурсі з початкового технічного моделювання.
Запрошую батьків на відкриті уроки. Відвідую батьківські збори. Під час таких зустрічей даю поради батькам ,які виховують творчу дитину:
1.    Найперше – потрібно любити свою дитину. Приймати дитину такою ,якою вона є,беручи участь у її розвитку ,підтримуючи,а не нав’язуючи свої інтереси,давати дитині можливість вибору.
2.    Кожен батько повинен пам’ятати правило: «Не зашкодь!»Адже обдарована дитина більш чутлива,ранима,тому потрібно давати вільний час для того щоб побути дитині на самоті ,поміркувати ,пофантазувати.
3.    Батьки повинні бути терплячими,безмежно вірити в дитину,тоді ця дитина виросте хорошою творчою людиною.
Отже ,педагоги і батьки повинні стати активними учасниками процесу формування творчих здібностей. В свою чергу здійснює педагогічний супровід розвитку учня,а батьки повинні підтримувати дитину ,забезпечувати її емоційний комфорт,захист,любов і тепло.


Немає коментарів:

Дописати коментар